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Line of research

 

Neurocognitive processes involved in translation and bilingualism

Chou, I., Hu, J., Muñoz, E., & García, A. M. Discourse-level information recall in early and late bilinguals: Evidence from single-language and cross-linguistic tasks. Frontiers in Psychology, 4821.

Kogan, B., Muñoz, E., Ibáñez, A., & García, A. M. (2020). Too late to be grounded? Motor resonance for action words acquired after middle childhood. Brain and cognition, 138, 105509. DOI: https://doi.org/10.1016/j.bandc.2019.105509

Birba, A., Beltrán, D., Martorell, M., Trevisan, P., Kogan, B., Sedeño, L., Ibáñez, A., & García, A. M. (2020). Motor-system dynamics during action narrative reading in first and second language. NeuroImage 116820. Online: https://bit.ly/3agqAND

Zheng, B., Báez, S., Su, L., Xiang, X., Weis, S., Ibáñez, A. & García, A. M. (2020). Semantic and attentional networks in bilingual processing: fMRI connectivity signatures of translation directionality. Brain and Cognition 143, 105584. Online: https://bit.ly/3divdJ3

García, A. M., Muñoz, E. & Kogan, B. (2020). Taxing the bilingual mind: Effects of simultaneous interpreting experience on verbal and executive mechanisms. Bilingualism: Language and Cognition. DOI: https://doi.org/10.1017/S1366728919000063

Kogan, B., García-Marco, E., Birba, A., Cortes, C., Melloni, M., Ibáñez, A. & García, A. M. (2020). How words ripple through bilingual hands: Sensorimotor resonance during writing in first and second language. Neuropsychologia 146, 107563. Online: https://bit.ly/3hhH1Nq.

García, A. M.  & Muñoz, E. (2020). Translation, neuroscience, and cognition. En A. L. Jakobsen y F. Alves (eds.), The Routledge Handbook of Translation and Cognition (pp. 239-258). Londres: Routledge. ISBN: 978-1138037007. Online: https://bit.ly/2WkxIUM

Rubio, R., Muñoz, E., Perelló, J. L., & Hevia, P. (2019). El resumen en japonés y en español de artículos de investigación en medicina. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 79, 323-342. DOI: https://doi.org/10.5209/clac.65661

Muñoz, E., Calvo, N. & García, A. M. (2019). Grounding translation and interpreting in the brain: What has been, can be, and must be done. Perspectives: Studies in Translation Theory and Practice. DOI: https://doi.org/10.1080/0907676X.2018.1549575

Schaeffer, M., Huepe, D., Hansen-Schirra, S., Hofmann, S., Muñoz, E., Kogan, B., Herrera, E., Ibáñez, A. & García, A. M. (2020). The Translation and Interpreting Competence Questionnaire: an online tool for research on translators and interpreters. Perspectives: Studies in Translation Theory and Practice. 1-19. DOI: https://doi.org/10.1080/0907676X.2019.1629468

Santilli, M., Vilas, M. G., Mikulan, E., Caro, M. M., Muñoz, E., Sedeño, L., Ibáñez, A. & García, A. M. (2019). Bilingual memory, to the extreme: Lexical processing in simultaneous interpreters. Bilingualism: Language and Cognition, 1-18. DOI: https://doi.org/10.1017/S1366728918000378

Experimental Acoustic and Articulatory Phonetics

Román, D., D. Muñoz-Builes, C. Quezada y J. Atria (2020). Alcances y límites de un mapa prosódico, Onomázein 49: 21-39

Román, D. y Diana Muñoz-Builes (2020). Tono y frecuencia fundamental. Propuesta metodológica para su estudio, en Propuestas metodológicas para el trabajo y la investigación lingüística, Pérez Barajas, Alan y Hernández, Axel. Universidad de Colima, México: 69-88

Aliaga, L., Avilés, P., Román, D. Colicheo, C., Serrano, M., Soto, F. (2020). Uso del artículo definido ante nombres propios de hombres y mujeres. Una visión crítica, Logos 30: 224-230
Rojas, D., Román, D., Quezada, C. y Pino, J. (2020). Disfluencias típicas del habla en niños fluentes de Santiago de Chile, Revista Chilena de Fonoaudiología, vol. 19: 1-11

Torres-Prioris, M. J., López-Barroso, D., Càmara, E., Fittipaldi, S., Sedeño, L., Ibáñez A., Berthier, M. L. & García, A. M. (2020). Neurocognitive signatures of phonemic sequencing in expert backward speakers. Scientific Reports 10, 10621. Online: https://go.nature.com/3iguHOL.

Del Saz, M. (2019). Native and non-native perception of Western Andalusian Spanish coda /s/ aspiration in quiet and noise. Studies in Second Language Acquisition, 41(4), 673-694. doi:10.1017/S0272263119000056

Rojas, D., Román, D., Quezada, C. y Pino, J. (2019). Velocidad del habla en niños de Santiago de Chile. Una comparación entre tres niveles etarios, Lengua y Habla 23: 286-298

Hossain, I. y D. Román (2019). Desarrollo lingüístico: ilustración espectrográfica de los sonidos del español de Montevideo. En Neurocognición y aprendizaje. Bases, procesos y evaluación. Barg, Gabriel; Cuadro, Arien y Hoyos, Sandra (editores). Grupo Magro Editores

Román, D., Quezada, C., & Aguilera, L. (2018). Duración de vocales idénticas en límite de palabras en español de Chile. Estudios de fonética experimental, 27, 151-172

Social Representations in Translator Training

Singer, N. (2021) How committed are you to becoming a translator? Defining translator identity statuses. The Interpreter and Translator Trainer. doi: 10.1080/1750399X.2021.1968158

Singer, N., López, V. y Basaure, R. (2020) Identidad profesional en estudiantes de traducción chilenos: posicionamiento, percepciones y valoraciones iniciales. Íkala, 25(2), 455-473. doi: 10.17533/udea.ikala.v25n02a01

Singer, N., Rubio, M. y Rubio, R. (2019) Enseñanza de lenguas: una comparación de las representaciones sociales de alumnos de primer y quinto año de la carrera de Lingüística Aplicada a la Traducción. DELTA, 35(4), 1-27.

Singer, N. Rubio, M. y Rubio, R. (2018) Representaciones de estudiantes de Traducción en el aprendizaje de una lengua extranjera. Onomázein, 39, pp. 245-269. doi: 10.7764/onomazein.39.10

Body Language Deficits in Neurodegenerative Disorders

Eyigoz, E., Courson, M., Sedeño, L., Rogg, K., Orozco-Arroyave, J. R., Nöth, E., Skodda, S., Trujillo, N., Rodríguez, M., Rusz, J., Muñoz, E., Cardona, J. F., Herrera, E., Hesse, E., Ibáñez, A., Cecchi, G. & García, A. M. (2020). From discourse to pathology: Automatic identification of Parkinson’s disease patients via morphological measures across three languages. Cortex 132, 191-205. Online: https://bit.ly/36dMH8P.

García, A. M., Bocanegra, Y., Birba, A., Orozco-Arroyave, J. R., Sedeño, L. & Ibáñez, A. (2020). Disruptions of frontostriatal language functions in Parkinson’s disease. En C. Martin y V. R. Preedy (eds.), The Neuroscience of Parkinson’s Disease, volumen 2 (pp. 413-430). Londres: Elsevier Academic Press. ISBN: 978-0-12-815950-7. Online: https://bit.ly/2EFRjcr.

Deleon, J., Tee, B. L. & García, A. M. (2020). Neurodegenerative disorders of language and speech: Language-dominant diseases. Encyclopedia of Behavioural Neuroscience, segunda edición. Nueva York: Elsevier. Online: https://bit.ly/3lkXMte.

Calvo, N., Ibáñez, A., Muñoz, E., and García, A. M. (2018) A core avenue for transcultural research on dementia: on the cross-linguistic generalization of language-related effects in Alzheimer's disease and Parkinson's disease. Int J Geriatr Psychiatry. doi: 10.1002/gps.4712 

Cervetto, S., Abrevaya, S., Martorell Caro, M., Kozono, G., Muñoz, E., Ferrari, J., Sedeño, L., Ibáñez, A. & García, A. M. (2018). Action semantics at the bottom of the brain: Insights from dysplastic cerebellar gangliocytoma. Frontiers in Psychology, 9, 1194.

García, A. M., Bocanegra, Y., Herrera, E., Moreno, L., Carmona, J., Baena, A., Lopera, F., Pineda, D., Melloni, M., Legaz, A., Muñoz, E., Sedeño, L., Baez, S. & Ibáñez, A. (2018). Parkinson’s disease compromises the appraisal of action meanings evoked by naturalistic texts. Cortex. Online: http://bit.ly/2xu8NDc.

García, A. M., Bocanegra, Y., Herrera, E., Pino, M., Muñoz, E., Sedeño, L. and Ibáñez, A. (2018), Action-semantic and syntactic deficits in subjects at risk for Huntington's disease. J Neuropsychol. doi:10.1111/jnp.12120