Publicaciones
2023
-
Singer, N., Velozo, C. & Poblete, J.LEn O. I. Seel, S. Roiss y P. Zimmermann-González (Eds.), Instrumentalising Foreign Language Pedagogy in Translator and Interpreter Training: Methods, goals and perspectives (pp.263-285), Amsterdam, Países Bajos: John Benjamins.
-
Marques, A. L.; Singer, N.Logos 33 (1), 192-211
2022
-
Can Chilean engineering students increase their EFL reading comprehension skill by using IGOs strategies?Barraza, JuliaColombian Applied Linguistics Journal
-
Singer, N.En S. O’Brien y F. Federici (Eds.), Translating Crises (pp. 183-195) Londres, Reino Unido: Bloomsbury.
-
Using interactive graphical and technological strategies for EFL reading comprehension: A case study involving engineering studentsBarraza, JuliaColombian Applied Linguistics Journal
-
Rubio, Manuel y Rubio , Raquel.Lengua y Migración (Scopus)
-
Singer, N., Poblete, J.L & Velozo, C.Onomázein, Número Especial X, 94–113.
-
Singer, N. & Haro-Soler, M. M.Mutatis Mutandis, 15(2), 294-314.
-
Percepciones de académicos sobre la enseñanza de la gramática en el proceso de formación inicial docente.Durán, A. y Moya Muñoz, P.Sophia Austral (22).
-
Criterios de selección de cómics para el plan lector de Enseñanza MediaSánchez, JorgeÁrboles y Rizomas Vol. IV, Nº 1 (Enero-Junio, 2022): 48-66 Universidad de Santiago de Chile, ISSN 0719-9805 https://doi.org/10.35588/ayr.v4i1.5020
-
“Non sequitur. Variaciones de las historietas en Chile”Sánchez, JorgeEditorial Usach.
-
Singer, N.The Interpreter and Translator Trainer, 16(2), 141-157 [DOI: 10.1080/1750399X.2021.1968158]
-
• Trayectoria Histórica de La Formación Inicial de Profesores de Inglés 1960-2019: El Discurso de los Académicos.Orrego, R., Rubio, M., Yáñez, S., Úbeda, R., & Castillo, S.Revista de Estudios Pedagógicos (En evaluación).
-
Suggestions about ethical and cultural aspects on a review of a research study on teaching English as a foreign language using graphic organisers strategiesBarraza, JuliaColombian Applied Linguistics Journal
-
Haro-Soler, M. M. & Singer, N.Cadernos de Tradução, 42(1), 1-27.
2021
-
Sentence accent in English as a Foreign Language: Exceptions to the Last Lexical Item rule.Del Saz, M. & Grau, X.Proceedings of the 8th International Conference on Experimental Phonetics. Universitat de Girona.
-
Rekindling action language: A neuromodulatory study on Parkinson’s disease patients.Suárez-García, D., Birba, A., Zimerman, M., Diazgranados, J., Lopes da Cunha, P., Ibáñez, A., Grisales-Cárdenas, J., Cardona, J. & García, A. M.Brain Sciences 11(7), 887.
-
Post-method design for an English language teacher-training study abroad programVasilopoulos, G. & Romero, G.Capitulo de libro In Baecher, L. (Ed.). Study Abroad for Pre-and In-service teachers: Transformative Learning on a Global Scale. New York: Routledge.
-
Allophones of /tr/ after coda /s/ aspiration in Western Andalusian Spanish.Del Saz, M.Proceedings of the 8th International Conference on Experimental Phonetics.Universitat de Girona.
-
Discourse-level information recall in early and late bilinguals: Evidence from single-language and cross-linguistic tasksChou, I., Hu, J., Muñoz, E., & García, A. M.Frontiers in Psychology, 4821.
-
A pre-registered, multi-lab non-replication of the action-sentence compatibility effect (ACE).Morey, R., Kaschak, M. P., Díez-Álamo, A. M., Glenberg, A. M., Zwaan, R. A., Lakens, D., Ibáñez, A., García, A. M., Gianelli, C. […] & Ziv-Crispel, N.Psychonomic Bulletin & Review. doi: 10.3758/s13423-021-01927-8
-
Speech and language impairments in behavioral variant frontotemporal dementia: A systematic review.Geraudie, A., Battista, P., García, A. M., Allen, I. E., Miller, Z., Gorno-Tempini, M. L. & Montembeault, M.Neuroscience and Biobehavioral Reviews 131, 1076-1095. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2021.10.015
-
Singer, N., Poblete, J.L & Velozo, C.Lingüística y Literatura, 43, 391-420
-
Japanese Language Education Around the World] From the Field of Japanese Language Education in Chile – the case of the University of Santiago de ChileIizumi, Riko
-
Significados construidos por académicos acerca de la enseñanza de la lingüística para profesores en formación: un estudio de caso.Moya Muñoz, P. y Rubio Manríquez, M.Literatura y Lingüística (43), 229-258. DOI: 10.29344/0717621x.43.278.
-
Narrar como un devenir río. Experimentos narrativos en “Sátira Latina” de Mariana ParaizoSánchez, JorgeCuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, ISSN-e 1668-0227, Nº. 125, 2021 (Ejemplar dedicado a: La Historieta Desbordada y Estallada. Un Lenguaje Mutante), págs. 91-104.
-
Temporary Archives, A Bilingual Anthology of Contemporary Latin American Women PoetsAdcock, Juana and Pujol Duran, Jèssica.Arc Publications and Edge Hill University
-
Enseñanza de español para migrantes: significados construidos por estudiantes universitarios sobre la interacción pedagógica en el aulaRubio, Manuel y Rubio, Raquel.LOGOS, 31(1)
-
Italo Calvino, Julio Cortázar and the nouveau roman” in the ICLA ProceedingsPujol Duran, JessicaEd. Hölter, Achim Hermann. ISBN: 978-3-11-064503-3.
-
Deconstructing novice teachers’ actions and reactions to non-harmonic Chilean school Communities of Practice.Romero, G.PROFILE: Issues in Teacher’s Professional Development, 23(1), 13-26. https://unal.academia.edu/PROFILEJournal
-
Una granja efímera de libros y objetos efímeros: Beau Geste Press en Langford Court South’ in Heterotopías: fronteras de resistencia cultural en las Américas (siglos XX-XXI).Pujol Duran, JessicaEds. Omar García y Ángela Dorado-Otero.
-
Competências digitais e práticas de ensino de PLE a hispanofalantes em contexto universitário online de emergência.MARQUES, A. L. S.SIGNO (UNISC. IMPRESSO). v.46, p.70 - 82
-
Llengües de Foc. Antologia de poesía anglesa actual.Pujol Duran, Jèssica (ed.) (tr.)Palma de Mallorca: Lleonard Muntaner
-
Sexualidades fronterizas. Nuevos materiales para la crítica cultural.Reyes, SebastianSantiago: Cuarto propio, 2021.
-
Metafora do imigrante no Chile em tempos de pandemiaBezerra Ferreira, J. G.Calidoscópio 19
-
“Desautomatización de la mirada y complejización del acto del acto de memoria.” En Literatura y educación: construyendo identidades.Sánchez, JorgeEditorial Ril.
-
Conceptualização metafórica do Coronavírus em discursos presidenciais.Bezerra Ferreira, J. G.Discurso y Sociedad 15
-
Structural and functional motor-network disruptions predict selective action-concept deficits: Evidence from frontal lobe epilepsy.Moguilner, S., Birba, A. Fino, D., Isoardi, R., Huetagoyena, C., Otoya, R., Tirapu, V., Cremaschi, F., Sedeño, L., Ibáñez, A. & García, A. M.Cortex
-
Comunicación intercultural, contexto internacional y competencia traductora: una propuesta de mejora académica para los programas de traducción en ChileBasaure, R. y Ahumada, M.Hikma 2001 (1), p 25-44
-
Mapeamento do ensino do português na educação superior no MercosulBezerra Ferreira, J. G.Da Investigação às Práticas: Estudos de Natureza Educacional 10, 10-28.
-
Mujer de armas tomar. La conciencia femenina en Roza Tumba Quema de Claudia Hernández.Reyes, SebastianRevista de Humanidades. N. 43 –Enero – Junio 2021
-
Cognitive determinants of dysarthria in Parkinson’s disease: An automated machine learning approach.García, A. M., Arias-Vergara, T., Vásquez Correa, J. C., Nöth, E., Schuster, M., Welch, A., Bocanegra, Y., Baena, A. & Orozco-Arroyave, J. R.Movement Disorders.
-
Language in behavioral variant frontotemporal dementia: Another stone to be turned in Latin America.Geraudie, A., Díaz Rivera, M., Montembeault, M. & García, A. M.Frontiers in Neurology 12, 702770.
-
“The Landscape of Catastrophic Loss” en Nashim, Journal of Jewish Women’s Studies and Gender IssuesJeftanovic, A.Indiana University USA
-
The neural blending of words and movement: ERP signatures of semantic and action processes during motor-language couplingCervetto, S., Díaz-Rivera, M., Petroni, A., Birba, A., Martorell Caro, M., Sedeño, L., Ibáñez, A. & García, A. M.Journal of Cognitive Neuroscience 33(8), 1413-1427.
-
Global English Teaching: The multicultural and multilinguistic context of EFL teachers of rural China.Farsi, R, Romero, G. & Fleming, D.Capitulo de libro In Selvi, A.F. Güzelyur, B. (Eds.), Language teacher education for global Englishes: A practical resource book. New York: Routledge.
2020
-
“Historia de la sangre de la compañía Teatro La Memoria: el trauma social inscrito en el cuerpo posdictadorial”.Jeftanovic, A. Garrido, Lorena.”. En Lat in American Theater Review, Kansas University, Vol. 53 No. 2 (2020): Vol. 53, No. 2: Spring 2020
-
Intercultural Communication challenges in the Post-Pandemic Era: Latin America-China dialogues en China y América Latina frente a la PandemiaBasaure, R.VIME-FAHU-USACH.p. 226-234
-
“Colonización y resistencia en Fuerzas especiales de Diamela Eltit: el cibercafé”A. Jeftanovic – M. BarrientosHispamérica, ISSN 0363-0471, Nº 145, 2020, págs. 31-38
-
China y América Latina frente a la Pandemia VIME-FAHU-USACH.Valenzuela, J Ahumada M. Basaure, R.VIME-FAHU-USACH. Public License ISBN (digital): 978-956-303-476-9
-
Too late to be grounded? Motor resonance for action words acquired after middle childhood.Kogan, B., Muñoz, E., Ibáñez, A., & García, A. M. (2020).Brain and cognition, 138, 105509. DOI: https://doi.org/10.1016/j.bandc.2019.105509
-
). La enseñanza del discurso digital en la formación inicial de profesores de lengua materna. Variación y conciencia lingüística, en S. Patin, (dir.)Moya Muñoz, PLes enjeux du numérique en sciences sociales et humaines. Vers un homo numericus? Editions des archives contemporaines, Coll. «InterCulturel», pp. 87-98. DOI: https://doi.org/10.17184/eac.3428
-
Entrada al Diccionario de Biografías Intelectuales. Red del pensamiento alternativo. Hugo E. Biagini (Director). Universidad nacional De LanúsRueda C, JorgeBuenos Aires: Red de Editoriales de Universidades Nacionales, pp. 499-504.
-
Consejo de Relaciones Internacionales de América Latina (2020) Foro Académico de Alto Nivel China/América Latina: Diálogo de una décadaBasaure, R.Informe CELAC – China: Avances Hacia El 2021 N°7.
-
Taxing the bilingual mind: Effects of simultaneous interpreting experience on verbal and executive mechanisms.García, A. M., Muñoz, E. & Kogan, B.Bilingualism: Language and Cognition. DOI: https://doi.org/10.1017/S1366728919000063
-
Patrimonio material e inmaterial en la práctica de Los Cargadores de Andas del Santuario de la Inmaculada Concepción de MaipoRueda C, Jorge et. al.Santiago de Chile: Gráfica LOM.
-
Los Cargadores de Andas del Santuario de la Inmaculada Concepción de MaipoRueda C, JorgeDocumental 22’ (Financiamiento FONDART N° 492646). http://cinechile.cl/pelicula/los-cargadores-de-andas-del-santuario-de-la-inmaculada-concepcion-de-maipo/
-
Tono y frecuencia fundamental. Propuesta metodológica para su estudio, en Propuestas metodológicas para el trabajo y la investigación lingüística, Pérez Barajas, Alan y Hernández, Axel.Román, D. y Diana Muñoz-Builes.Universidad de Colima, México: 69-88.
-
Translation, neuroscience, and cognition. En A. L. Jakobsen y F. Alves (eds.)García, A. M. & Muñoz, E.The Routledge Handbook of Translation and Cognition (pp. 239-258). Londres: Routledge. ISBN: 978-1138037007. Online: https://bit.ly/2WkxIUM.
-
“Me preguntas”. Historias confinadas. Cuando el aislamiento nos une,Franquesa Strugo, A. M.Editorial Universidad de Santiago de Chile, pp. 22-23. (ISBN 978-956-303-471-4)
-
Bridging Inequality: Cooperative Learning Through Literature in Two Vulnerable Schools in SantiagoDe la Barra, E & Carbone, S.Profile: Issues in Teachers ́ Professional Development. Volume 22, Issue 2, p. 49-63.
-
Too late to be grounded? Motor resonance for action words acquired after middle childhood.Kogan, B., Muñoz, E., Ibáñez, A., & García, A. MBrain and cognition, 138, 105509. DOI: https://doi.org/10.1016/j.bandc.2019.105509
-
Taxing the bilingual mind: Effects of simultaneous interpreting experience on verbal and executive mechanisms.García, A. M., Muñoz, E. & Kogan, B.Bilingualism: Language and Cognition. DOI: https://doi.org/10.1017/S1366728919000063
-
From discourse to pathology: Automatic identification of Parkinson's disease patients via morphological measures across three languages. Cortex.Eyigoz E, Courson M, Sedeño L, Rogg K, Orozco-Arroyave JR, Nöth E, Skodda S, Trujillo N, Rodríguez M, Rusz J, Muñoz E, Cardona JF, Herrera E, Hesse E, Ibáñez A, Cecchi G, García AMNov;132:191-205. doi: 10.1016/j.cortex.2020.08.020. Epub 2020 Sep 8. PMID: 32992069; PMCID: PMC7655620.
-
“Translation and gender in South America: the representation of South American women writers in an unequal cultural scenario”Rosa Basaure, Marcela Contreras, AndreaCampaña, and Monica AhumadaThe Routledge Handbook of Translation, Feminism and Gender
-
Percepción del contexto como factor determinante en el proceso de aprendizaje de la traducción.Morales, A. y Contreras, M.Hikma 19(2), 31-53.
-
From rural China to Canada: Communities of practice to support a professional development study program abroadRomero, G. & Vasilopoulos, G.TESL EJ, 23(4), 1-13. https://eric.ed.gov/?id=EJ1242662
-
Compilación de un corpus ad hoc comparable de certificados de nacimiento y matrimonio en español y en inglés: un recurso valioso para la traducción jurídicaContreras, M. y Morales, A.Sendebar (31), 503-530.
-
Trayectoria Histórica de La Formación Inicial de Profesores de Inglés 1960-2019: El Discurso de los Académicos.Orrego, R., Rubio, M., Yáñez, S., Úbeda, R., & Castillo, S.Revista de Estudios Pedagógicos (En evaluación).
-
Manual didáctico de portugués lengua extranjera: nivel intermedio: uma proposta de sistematização de recursos para o ensino de português num contexto universitário chileno de formação de tradutores.MARQUES, A. L. S.; DINIZ, M. B. N. P.; FUENTES, C. N. CRevista Virtual de Estudos Da Linguagem - ReVel, v.18, p.379 - 397.Vol. 18,pp. 379- 397.
-
“Textos, cuerpos y espacios mutantes en Jacobo reloaded de Mario Bellatin. Una aproximación feminista”. En Mario Balletin y las formas de la escritura. Ed. Por Hector James.Reyes, SebastianA Contracorriente, UNC Press
-
Avaliação e validação de gêneros acadêmicos de aprendizes de português como língua estrangeiraMARQUES, A. L. S.Diálogo das Letras, v.9.
-
Una votación popular, de Román Vial: crítica, humor y denuncia en el teatro chileno del siglo XIXRueda C, JorgeChasqui: Revista de literatura latinoamericana. Arizona State University (Vol. 49, núm 1), 131-147
-
Translation and Gender in South America: The representation of South American Women Writers in an Unequal Cultural Scenario. En L. von Flotow y H.Kamal (Eds.), The Handbook on Translation Feminism and GenderBasaure, R., Contreras, M., Campaña, A. y Ahumada, M.Routledge Abingdon and New York. p 83-92
-
From discourse to pathology: Automatic identification of Parkinson's disease patients via morphological measures across three languages.Eyigoz E, Courson M, Sedeño L, Rogg K, Orozco-Arroyave JR, Nöth E, Skodda S, Trujillo N, Rodríguez M, Rusz J, Muñoz E, Cardona JF, Herrera E, Hesse E, Ibáñez A, Cecchi G, García AM.. Cortex. 2020 Nov;132:191-205. doi: 10.1016/j.cortex.2020.08.020. Epub 2020 Sep 8. PMID: 32992069; PMCID: PMC7655620.
-
“El mundo indígena en La Camila, texto dramático de Camilo HenríquezRueda C, JorgeRevista Iberoamericana. University of Pittsburgh (Vol. LXXXVII, núm. 272), 945-960
-
“El arco narrativo de la vergüenza” en Los perros de Marcela Said y El pacto de Adriana de Lissette Orozco” en Las posmemoriasJeftanovic, A.Perspectivas latinoamericanas y europeas. Bordeaux- Buenos Aires, Presses Universitaires de Bordeaux Libros de la FaHCE (Universidad de la Plata.
-
Alcances y límites de un mapa prosódicoRomán, Domingo; D. Muñoz-Builes; C. Quezada y J. AtriaOnomázein 49: 21-39
-
Singer, N., López, V., & Basaure, R.Íkala, 25, 455-473.
-
Cenário da língua portuguesa no Mercosul: o caso da Argentina, do Paraguai e do Uruguai.Bezerra Ferreira, J. G.Revista Latinoamericana de Educación Comparada 17, 132-147
-
Conceptualismo y alegoría en la novela Chilean Electric, de Nona FernandezReyes, SebastianCincinnati Romance Review Vol 49, 2020.
-
Uso del artículo definido ante nombres propios de hombres y mujeres. Una visión críticaAliaga, L., Avilés, P., Román, D. Colicheo, C., Serrano, M., Soto, F.Logos 30: 224-230.
-
Corte y conceptualismo en La Filial (2013) de Matías Celedón.Reyes, SebastianRevista Letral. Núm. 24
-
Disfluencias típicas del habla en niños fluentes de Santiago de ChileRojas, Daniela; Domingo Román, D. ; Quezada, Q. y Pino, J. (2020).Revista Chilena de Fonoaudiología, vol. 19: 1-11.
2019
-
Terror y morBBo en visualidades del contagio VIH/sida en Chile (1990-2018). ESCENA.Reyes, SebastianRevista de las artes, 150-166.
-
La lectura y la escritura como mecanismo de inclusión para dos jóvenes haitianos insertos en el contexto educacional chileno. En:Corrêa Ferreira, L.; Perna, C.; Gualda, R; Leurquin, E. V. L. F. (Orgs.) Língua de acolhimento: experiências no brasil e nMarques, A. L. S.Belo Horizonte, FALE-UFMG.
-
Velocidad del habla en niños de Santiago de Chile. Una comparación entre tres niveles etariosRojas, Daniela; Román, D. ; Quezada, C. y Pino, J.Lengua y Habla 23: 286-298.
-
From postaspiration to affrication: New phonetic contexts in Western Andalusian Spanish. In Sasha Calhoun, Paola Escudero, Marija Tabain, & Paul Warren (Eds.) Proceedings of the 19th International Congress of Phonetic Sciences, Melbourne, Australia 2019Del Saz, M.Canberra, Australia: Australasian Speech Science and Technology Association Inc. ISBN 978-0-646-80069-1
-
Tributación de asignaturas al Perfil de Egreso de la carrera de Pedagogía en Inglés de la Universidad de Santiago de Chile: propuesta de un estudio transeccional-correlacional.Franquesa Strugo, A. M., & Prades Palomera, V.Revista Documentos Lingüísticos y Literarios UACh, (38), 52-58.
-
Grounding translation and interpreting in the brain: What has been, can be, and must be doneMuñoz, E., Calvo, N. & García, A. M.Perspectives: Studies in Translation Theory and Practice. DOI: https://doi.org/10.1080/0907676X.2018.1549575
-
From looking North to participating globally as empowered users of the language: international posture in Chilean learners of English, en Finardi, R. (Ed.) English in the South.Farias, M. y Radu, ILondrina, Brasil: Editora da Universidade Estadual de Londrina, pp.157-178
-
Convivir aymara y mapuche o la confirmación del bienestar colectivoRueda C, JorgeRiga, Letonia, EAE.
-
La investigación lingüística de posgrado en Chile: avances de una investigación.Cid Uribe, Miriam ElizabethRevista L y L UCSH
-
Procesos experienciales en narraciones sobre situaciones cotidianas escritas por escolares básicosRubio, M.Signos 52(99), 158-180.
-
Desarrollo lingüístico: ilustración espectrográfica de los sonidos del español de Montevideo. En Neurocognición y aprendizaje. Bases, procesos y evaluaciónHossain, Imran y D. RománBarg, Gabriel; Cuadro, Arien y Hoyos, Sandra (editores). Grupo Magro Editores.
-
Procesos que llevan a fomentar la fluidez en inglés como lengua extranjera (EFL) en un entorno UniversitarioCid Uribe, Miriam Elizabeth; Gabriel Farías Rojas e Isadora Reynolds CavallieriRevista Onomázein
-
El Curso de Lingüística General (1916): Objeto y método de la lingüística.Rubio, M.Palimsesto, Nº 15, 1-8.
-
Incertidumbre y expectativas para el nacimiento de una nueva revista.Farías, M.Árboles y Rizomas, Vol I, No1, pp. 1-9 https://doi.org/10.35588/ayr.v1i1.3769
-
SONAPLES-Revista literaria de los estudiantes de Pedagogía en Inglés de la USACh: instancia creativa de desarrollo crítico-pedagógicoGarcía, A. X. C.Revista Documentos Lingüísticos y Literarios UACh, (38), 19-26.
-
La lingüística en la educación superior: percepciones de los directores de la carrera de Pedagogía en Lenguaje en Chile.Moya Muñoz, P.Espacios 40(36), 8-18.
-
Multimodal texts in Chilean English teaching education: views from educators and pre-service teachers.Farias, M. y Veliz, L.(Profile, Issues in Teachers’ Professional Development, Volume 21, Issue 2, pp. 13-27 https://doi.org/10.15446/profile.v21n2.75172ISSN 2256-5760
-
El cuerpo espasmático en "1973 La Tormenta" de Ricardo FuentealbaSánchez, JorgePanambí. Revista De Investigaciones Artísticas, (8).
-
“El resumen en japonés y español de los artículos de investigación en medicina”Rubio, R., Muñoz, E., Perelló , J L. y Hevia, P.Revista Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 79
-
Análisis de metáforas visuales y textuales de estudiantes en formación inicial docente de pedagogía en inglés: aproximaciones a la identidad docente.Farías, M. y Véliz, L.Documentos Lingüísticos y Literarios N° 38: 42-51.
-
How meaning unfolds in neural time: Embodied reactivations can precede multimodal semantic effects during language processing.García AM, Moguilner S, Torquati K, García-Marco E, Herrera E, Muñoz E, Castillo EM, Kleineschay T, Sedeño L, Ibáñez A.Neuroimage. 2019 Aug 15;197:439-449. doi: 10.1016/j.neuroimage.2019.05.002. Epub 2019 May 3. PMID: 31059796.
-
Un raudal continuo de imágenes predecibles: tiempo y cuerpo en “Jimmy Corrigan, el chico más listo del mundo” de Chris WareSánchez, JorgeRevista Laboratorio 20.
-
Movimientos feministas y enfoques de género: integración del debate en las líneas curriculares para la formación de traductores en ChileBasaure, R. y Contreras, M.Revista Mutatis Mutandis 12(1), p 156-181.
-
Singer, N., Rubio, M. & Rubio, R.DELTA, 35 (4).
-
Tendencias actuales en los estudios de enseñanza/aprendizaje en cuatro lenguas extranjeras: inglés, francés, japonés y portugués.Farías, M., Zuñiga, R., Rubio, R. y Ferreira, J.Documentos Lingüísticos y Literarios N° 38: 27-41. http://www.revistadll.cl/index.php/revistadll/article/view/423
-
Montaje y Refiguraciones imaginativas del tiempo en “Here” de Richard McGuireSánchez, JorgeRevista De Teoría Del Arte, (33/34), pp.61–75. Recuperado a partir de https://revistas.uchile.cl/index.php/RTA/article/view/52528
-
Biomarcadores asequibles de demencia frontotemporal: un estudio de clasificación basado en la conectividad de redes cerebrales.Dottori, M., Sedeño, L., Caro, M.M., Alifano, F., Hesse, E., Mikulan, E., García, A., Contreras-Torregrosa, M., Muñoz, E., Ruiz-Tagle, A., Lillo, P., Slachevsky, A., Serrano, C., Fraiman, D., & Ibáñez, A.Cuadernos de Neuropsicologia, 13(3), p 103-130.
-
Orrego, R., Singer, N., Úbeda, R. y Yáñez, S.RLA Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 57(1), 51-78.
-
Ramírez, J., Correa, M. y Singer, N.Cadernos de Tradução, 39(3), 189-208.
-
La vigencia de Ferdinand de Saussure en la enseñanza y aprendizaje de lenguas extranjeras.Farías, M., Lizasoain, A., Martín, R. R., & Marques, A. L. D. S.Palimpsesto, (15), 68-84.
-
Criterios y frecuencia de uso de estrategias de retroalimentación correctiva: un estudio de caso sobre las percepciones de estudiantes y profesores universitariosOrrego, R., Singer, N., Úbeda, R. y Yáñez, S.RLA Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 57(1), 51-78.
-
How meaning unfolds in neural time: Embodied reactivations can precede multimodal semantic effects during language processing.García AM, Moguilner S, Torquati K, García-Marco E, Herrera E, Muñoz E, Castillo EM, Kleineschay T, Sedeño L, Ibáñez A.Neuroimage. 2019 Aug 15;197:439-449. doi: 10.1016/j.neuroimage.2019.05.002. Epub 2019 May 3. PMID: 31059796.
-
Ensinar a língua portuguesa e a especialidade num contexto de formação de tradutores chilenosMarques, A. L. SRevista Diacrítica - Portugal
-
Terror, cuerpo y vacío: Una lectura de El Siniestro Dr. Mortis. En Dibujos que Hablan Textos 2015 · 2016Sánchez, JorgeEncuentro de Crítica, Historia y Estética de las Narrativas Dibujadas
-
Evaluación de proceso de un programa universitario de inglés mediante Blended LearningMartinic, R., Urzúa, S., Úbeda, R., y Aranda, R.RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia – Vol. 22, Núm. 2 (2019) España.
-
Orden republicano en Un Hombre, de Adolfo Urzúa RosasRueda C, JorgeLiteratura y lingüística. Universidad Católica Silva Henríquez (39), 119-132
-
Conversaciones con Isidora Aguirre.Jeftanovic, A.Santiago, Editorial Cuarto Propio
-
Native and nonnative perception of western andalusian spanish/s/aspiration in quiet and noiseDel Saz, M.Studies in Second Language Acquisition, 1-22
-
The Translation and Interpreting Competence Questionnaire: an online tool for research on translators and interpreters.Schaeffer, M., Huepe, D., Hansen-Schirra, S., Hofmann, S., Muñoz, E., Kogan, B., Herrera, E., Ibáñez, A. & García, A. M. (2019).Perspectives, 1-19.
-
A TESOL Practicum in Chile. In Cirocki A., Madyarov I., Baecher L. (eds) Current Perspectives on the TESOL Practicum.Lara-Díaz M. A.Educational Linguistics, vol 40. Springer, Cham.
-
). Fútbol es guerra: aproximación metafórica a titulares de El Mercurio.Bezerra Ferreira, J. G.Árboles y Rizomas 2, 18-32. https://doi.org/10.35588/ayr.v1i2.3881
-
Bilingual memory, to the extreme: Lexical processing in simultaneous interpretersSantilli, M., Vilas, M. G., Mikulan, E., Caro, M. M., Muñoz, E., Sedeño, L., Ibáñez, A. & García, A. M. (2019).Bilingualism: Language and Cognition, 1-18.
2018
-
Metáforas do futebol no português brasileiro: uma abordagem cognitiva.Bezerra Ferreira, J. G.Lingüística y Literatura 75, 78-93. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n75a04
-
“Un asunto de letras y distancia: Entre la sociología y la literaturaJeftanovic, A.Pasaporte Sellado. Alberto Trejo y Gilda Waldman coordinadores. ISBN: 978-607-28-1430-1. Ed. Universidad Autónoma Metropolitana. Xochimilco, México
-
Action semantics at the bottom of the brain: Insights from dysplastic cerebellar gangliocytoma.Cervetto, S., Abrevaya, S., Martorell Caro, M., Kozono, G., Muñoz, E., Ferrari, J., Sedeño, L., Ibáñez, A. & García, A. M.Frontiers in Psychology, 9, 1194.
-
Grounding translation and interpreting in the brain: What has been, can be, and must be doneMuñoz, E., Calvo, N. & García, A. M.Perspectives: Studies in Translation Theory and Practice. doi.org/10.1080/0907676X.2018.1549575
-
Representações Sociais do Brasil em A Bola.Bezerra Ferreira, J. G.GUAVIRA LETRAS 14, 109 - 125.
-
Tiempos lésbicos y revueltos en la novela El Tarambana de Yosa Vidal.Reyes, SebastianLiteratura y lingüística, (37), 61-74.
-
Beau Geste Press: A Liminal Communitas Across the New Avant-gardes.Pujol Duran, JessicaKamchatka 12: pp.291-312. ISSN: 2340-1869. DOI: 10.7203/KAM.12.12174
-
Duración de vocales idénticas en límite de palabras en español de Chile.Román, D., Quezada, C., & Aguilera, L.Estudios de fonética experimental, 27, 151-172.
-
“Lucia Guerra. Más allá de las máscarasJeftanovic, A.Revista Palimpsesto, Volumen X, número 13 (enero-junio, 2018).
-
Translation as a Liminal Poetic PracticePujol Duran, JessicaPoetry Wales 53.3. ISSN:2059-6723
-
Fostering fluency in an EFL university classroom; processes that lead to itCid, M., Reynolds I.Internacional Journal of Linguistics and Literature
-
Interacción cara a cara y virtual en la clase de lengua extranjera: Percepciones de los estudiantesDel Saz, M. y Bilbrough, M A.(Universidad de Santiago de Chile.
-
“La Llorona y La Novena: dos mujeres de Marcela Serrano”Franquesa Strugo, A. M.Revista Imago.
-
Juggling with the Debris: Experimental Writing and Failure in La fosse de BabelPujol Duran, JessicaModern Language Review 113: 1. pp. 26-38. ISSN: 0026-793. DOI: 10.5699/modelangrevi.113.1.0026
-
Multilinguismo Cultural en Isla de Pascua: L1, L2 y LE en armonía lingüística.Cid Uribe, Miriam Elizabeth,. & Gabriel FaríasRevista Imago.
-
A core avenue for transcultural research on dementia: on the cross-linguistic generalization of language-related effects in Alzheimer's disease and Parkinson's disease.Calvo, N., Ibáñez, A., Muñoz, E., and García, A. M.Int J Geriatr Psychiatry. DOI: 10.1002/gps.4712
-
Are you afraid of Virginia Woolf? Perceptions and responses of third year EFL university students of Woolf's women in three short storiesDe la Barra, E.Revista Lenguas Modernas Universidad de Chile.
-
Destinos errantesJeftanovic, A.Libro de ficción
-
Integrated Assessment: Impact on the language awareness of second year university students through a CLIL-based approach.De la Barra, E. et alRevista Profile
-
A core avenue for transcultural research on dementia: on the cross-linguistic generalization of language-related effects in Alzheimer's disease and Parkinson's disease.Calvo, N., Ibáñez, A., Muñoz, E., and García, A. MParkinson's disease. Int J Geriatr Psychiatry. DOI: 10.1002/gps.4712
-
Análisis comparativo de los marcadores de compromiso en los comentarios sobre noticias digitales en España y ChileMoya Muñoz, P. y Carrió-Pastor, M.L.Onomazein: Número especial IV: Apelación en el discurso digital, 26-48. DOI 10.7764/onomazein.add.02.
-
Estrategias de intensificación en los comentarios digitales sobre noticias en español: un análisis de la variación entre España y Chile.Moya Muñoz, P. y Carrió-Pastor, M.L.Spanish in context, 16(3), 369-391
-
Rubio, M.; Rubio, R. & Singer, N.Literatura y Lingüística, 38, 297-319.
-
La atenuación en los comentarios digitales sobre las noticias en periódicos de España y ChileMoya Muñoz, P. y Carrió-Pastor, M.L.Onomazein, 40(4), 56-76 DOI: 10.7764/onomazein.40.04
-
Exploring Blended Learning in the Humanities: A Pilot Study in a Graduate Course in Linguistics."Farías, M.Ubiquitous Learning: An International Journal11 (2): 1-12. doi:10.18848/1835-9795/CGP/v11i02/1-12.
-
Percibir, aprender y ser consciente de los estados internos: dimensiones interoceptivas en modelos de lesión.García-Cordero, I., Sedeño, L., de la Fuente, L., Slachevsky, A., Forno, G., Klein, F., Lillo, P., Ferrari, J., Rodriguez, C., Bustin, J., Torralva, T., Morales, A., Muñoz, E., Baez, S., Yoris, A., Esteves, S., Melloni, M., Salamone, P., Huepe, D., Manes,Cuadernos de Neuropsicología/Panamerican Journal of Neuropsychology, 12(3).
-
Singer, N.; Rubio, M. & Rubio, R.Onomázein, 39, 245-269.
-
Algunos desafíos y oportunidades de las revistas especializadas en humanidades en Latinoamérica: redes y trampas.Farías, M.. Colombian Applied Linguistics Journal, 20(2), pp. 161-168. doi.org/10.14483/22487085.13714
-
Kuchigaoboeru supeingo (Texto de estudio)Rubio, R. y Nishimura, KTokio Sanshusha
-
Acontecimientos Corporales. Desplazamientos en las prácticas artísticas.Sánchez, Jorge, Motto, Carla y Arevalo, SofiaEditorial la Pólvora
-
Iacobelli, P., Cribb, R. y Perelló, J.L. (ed) (2018). Asia y el Pacífico durante la Guerra Fría. Fondo de Cultura Económica y Pontificia Universidad Católica de Chile: Santiago de Chile. Traducción del inglés al español de los capítulos 14 “Malasia y SingIacobelli, P., Cribb, R. y Perelló, J.L. (ed)Hearman, V., pp. 238 – 252
-
Interocepción, conectividad funcional y procesamiento afectivo en el trastorno de despersonalizaciónSedeño, L. Couto, B., Melloni, M., Canales-Johnson, A., Yoris, A., Baez, S., Esteves, S., Velásquez, M., Singer, N., Muñoz, E., Barttfeld, P., Sigman, M., Kichic, R., Chialvo, D., Manes, F., Bekinschtein, T., García, A. M. & Ibáñez, A.Acta Psiquiátrica y Psicológica de América Latina, 64(2), 111-135.
-
Traducción del inglés al español de los capítulos 2: “Historia de la Mongolia después de la Guerra” (por Li Narangoa, p 43-54), 12: “La política y el palacio en Tailandia” (por Nicholas Farrelly, p 194-208), y 13: “Las cuatro décadas de lucha interna en BContreras, M.Fondo de Cultura Económica y Pontificia Universidad Católica de Chile: Santiago de Chile.
-
Manual para la enseñanza de español para haitianos. Nivel Inicial. (Texto de estudio)Rubio, M y Rubio, R.Universidad de Santiago de Chile.
-
The practicality and relevance of peace in an EFL teacher training program: Applications and implications.Vasilopoulos, G.; Romero, G.; Farzi, R.; Fleming, D.; Shekarian, M.Critical Inquiries in Language Studies, 16(1), 10-29, DOI: 10.1080/15427587.2018.1520599 https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15427587.2018.1520599
-
Desafios para a consolidação do PLE no Chile: uma análise da cultura de aprender e cultura de ensinar no nível inicial de aprendizagem da língua portuguesa por hispanofalantesMarques, A. L. S. & Pereira Diniz, M. B.NAnais do VI SIMELP – Santarém, Portugal
-
Ideario republicano en Manuel Rodríguez, de Carlos Walker MartínezRueda C., Jorge, & Cáceres M. ClaudioLiteratura y lingüística. Universidad Católica Silva Henríquez (34), 175-194.
-
Escribir desde el trapecio.Jeftanovic, A.Santiago, Ediciones Universidad Diego Portales.
2017
-
Prólogo a La pupila inaudita, Memorias Leticia Valle, de Rosa Chacel.Jeftanovic, A.Editorial Comba. Barcelona, España. ISBN: 9788494493881
-
Parkinson’s disease compromises the appraisal of action meanings evoked by naturalistic textsGarcía, A. M., Bocanegra, Y., Herrera, E., Moreno, L., Carmona, J., Baena, A., Lopera, F., Pineda, D., Melloni, M., Legaz, A., Muñoz, E., Sedeño, L., Baez, S. & Ibáñez, A.Cortex. Online: http://bit.ly/2xu8NDc.
-
Panorama do ensino da língua portuguesa no Chile: uma experiência com alunos da graduação em Linguística Aplicada à Tradução na Universidade de Santiago.Bezerra Ferreira, J. G.Reflexos: Revue Pluridisciplinaire du Monde Lusophone 04, 13 – 37.
-
Action-semantic and syntactic deficits in subjects at risk for Huntington's disease.García, A. M., Bocanegra, Y., Herrera, E., Pino, M., Muñoz, E., Sedeño, L. and Ibáñez, A.J Neuropsychol. doi:10.1111/jnp.12120
-
El habla ascendente de Chiloé: primera aproximación.Builes, D. M., Ramos, D., De Oca, D. R. M., Gaponov, C. Q., Lira, H. O., Mella, M. R., & Lemaitre, J. J. AOnomázein: Revista de lingüística, filología y traducción de la Pontificia Universidad Católica de Chile, (37), 1-15.
-
California al desnudo”Jeftanovic, A.Revista Hispamérica, año XLVI, número 137, pp- 63-70.
-
Language deficits as a preclinical window into Parkinson’s disease: evidence from asymptomatic parkin and dardarin mutation carriers.García, A.M., Sedeño, L., Trujillo, N., Bocanegra, Y., Gomez, D., Pineda, D., Villegas, A., Muñoz, E., Arias, W., Ibáñez, A.Journal of the International Neuropsychological Society 23, 150-158. doi:10.1017/S1355617716000710
-
Foro virtual en el aula de lengua extranjera, EDUcación y TECnología: una mirada desde la Investigación e Innovación.Del Saz, M. y Bilbrough, M A.Centro de Innovación e Investigación en Educación y Tecnología (CIIET), Universidad de Santiago de Chile.
-
The cerebellum and embodied semantics: evidence from a case of genetic ataxia due to STUB1 mutations.García, A.M., Abrevaya, S., Kozono, G., Cordero, I.G., Córdoba, M., Kauffman, M.A., Pautassi, R., Muñoz, E., Sedeño, L., Ibáñez, A.Journal of Medical Genetics. doi:10.1136/jmedgenet-2016-104148.
-
Rutas de acceso semántico de la escritura «kanji» en lectores no nativos: ¿vía fonológica o vía ortográfica? Creencias y estrategias.Muñoz, E.Literatura y lingüística, (35), 251-272. https://scielo.conicyt.cl/pdf/lyl/n35/0716-5811-lyl-35-00251.pdf
-
Incorporación de blended learning en programa de posgrado en lingüística: dudas y desafíos.Farías, M.Capítulo en Lenguas y Culturas: Desafíos Actuales de la Diversidad y de la Integración, Lopez Barrios, M. et al (eds), pp. 106-122. Córdoba, Argentina: Universidad Nacional de Córdoba.
-
Andrews Edna, Neuroscience and Multilingualism. Cambridge: Cambridge University Press, 2014. Pp. xiv 254 pp. ISBN 978-1- 107-03655-0García, A. & Muñoz, E.Language and Cognition, 1-5. DOI: 10.1017/langcog.2017.2
-
Escorts afrolatinos en la era digital, o el arte de los masajistas.Reyes, SebastianStudies in Latin American Popular Culture, 35(1),
-
Rutas de acceso semántico de la escritura «kanji» en lectores no nativos: ¿vía fonológica o vía ortográfica? Creencias y estrategias.Muñoz, E.Literatura y lingüística, (35), 251-272. https://scielo.conicyt.cl/pdf/lyl/n35/0716-5811-lyl-35-00251.pdf
-
Neuroscience and Multilingualism. Cambridge: Cambridge University Press, 2014. Pp. xiv 254 pp. ISBN 978-1- 107-03655-0.García, A. & Muñoz, E.Language and Cognition, 1-5. DOI: 10.1017/langcog.2017.2
-
Entre palavras e imagens: o espaço híbrido na poética de Karina RabinovitzAraujo, MilaEn Vieira, N; Britto, M (Orgs.), Mulheres em cena: literatura e imagem (p. 35-45). Salvador: EDUFBA
-
Percepciones de académicos sobre las dificultades para el fomento de la innovación y el emprendimiento: el caso de la FCFM* de la Universidad de Chile.Zisis, N., Moya Muñoz, P. y Molina, F.Journal of Technology Management and Innovation, 12(4), 97-105. DOI: 10.4067/S0718-27242017000400010.
-
Diseño de un proyecto de traducción para desarrollar la competencia temática.Morales Santibáñez, A. PRevista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 11(2), 170-191.
-
Orrego, R., Singer, N., Úbeda, R., & Yáñez, S.Literatura y Lingüística, (35), 419-438.
-
Innovación y emprendimiento en el discurso político chileno.Moya Muñoz, P. y Molina, F.Journal of Technology Management and Innovation, 12(1), 93-99. DOI: 10.4067/S0718-27242017000100010.
-
Análisis exploratorio de discurso homofóbico en Santiago de Chile y Bogotá.Farías, M. y Clavijo, ADiscurso y Sociedad, vol. 11 (1) 47-69. http://www.dissoc.org/ediciones/v11n01/DS11(1)Farias&Clavijo.pdf
-
Evaluación de una intervención pedagógica en alfabetización visual para la comprensión lectora de textos multimodales en programas de formación inicial docente en Lenguaje y Comunicación.Farías, MLiteratura y Lingüística 35, 405-420. http://dx.doi.org/10.4067/S0716-58112017000100403
-
Mikulan, E., Bruzzone, M., Serodio, M., Muñoz, E., Singer, N., Sigman, M., Bekinschtein, T., García, A. M., Sedeño, L. & Ibáñez, A.Límite: Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología, 12(40), 60-75.
-
Reading with Eyes Wide Open: Reflections on the Impact of Multimodal Texts on Second Language Reading. Íkala,Farías, M. y Abraham, P.Revista de Lenguaje y Cultura, 22(1), 57-70. DOI: 10.17533/udea.ikala.v22n01a04
-
Percepciones de alumnos y profesores acerca de la dificultad de aprendizaje de estructuras gramaticales complejas en estudiantes de pedagogía en inglésOrrego, R., Singer, N., Yáñez, S., Úbeda, R.Literatura y Lingüística, (35), 419-438.
-
PERCEPÇÕES DE ESTUDANTES DE TRADUÇÃO ESPANHOL-PORTUGUÊS ACERCA DO PROCESSO DE BILETRAMENTOdos Santos Marques, A. LRevista X, 12(2).
2016
-
Diseño de materiales didácticos para la enseñanza y el aprendizaje de portugués como lengua adicional en la carrera de Lingüística Aplicada a la Traducción: algunos parámetrosMarques, A. L. S.IV Jornadas de Investigación de la Facultad de Humanidades
-
El derecho a la mirada. Cartografía gráfica del Archivo Isidora en Teatro y Fulgor en el teatro Isidora Aguirre (Marcia Martínez y Nora Fuentealba editoras).Jeftanovic, A.Valparaíso, Ediciones Universitarias de Valparaíso. ISBN: 978-956-17-0685-9
-
RibeirasBezerra Ferreira, J. G.Vitória: EDUFES.
-
Music intervals in speech: Psychological disposition modulates ratio precision among interlocutors’ nonlocal f0 production in real-time dyadic conversation.Robledo, J. P., Hurtado, E., Prado, F., Román, D., & Cornejo, C. (2016). MusicPsychology of Music, 44(6), 1404-1418.
-
Archivo, infancia y memorias corales en Kínder de Francisca Bernardi y Ana Harcha y El año en que nací de Lola Arias.Jeftanovic, A.Nuestra América, (10), 179-192.
-
“La excavación” y “La compuerta número 12”: Propuesta de lecturas simbólicas del túnel. “La excavación” y “La compuerta número 12”: A proposal of symbolic readings of the tunnel.Franquesa Strugo, A. M.Revista Imago, (8), 62-71.
-
‘El diálogo es una creación del deseo. Italo Calvino y Julio Cortázar en París: Un Estudio ComparativoPujol Duran, JessicaRevista Estudios Avanzados 25. ISSN: 0718-5014
-
“La calidez de los archivos en el documental de Ignacio AgüeroJeftanovic, A.Revista Palimpsesto. Universidad de Santiago de Chile. pp. 101-103
-
Los difuntos en la sensibilidad cultural aymara y quechua o la relación de complementariedad y coexistencia con los vivos”. En Debates Contemporáneos.Rueda C, JorgeVI Jornadas de Investigación de la Facultad de Humanidades USACh. Santiago de Chile: RIL editores. Colección Centro de Estudios Enzo Faletto, pp 229-254.
-
Incidencia de la inflexión tonal y de la duración de la pausa en la percepción de la modalidad del primero de dos grupos fónicosRomán, D; C. Quezada ,J. Atria, P. OplustilBarcelona, UB.
-
Narraciones de escolares básicos: dos tareas de escrituraRubio, M.Literatura y Lingüística, Nº 34, 221-249.
-
Hijos contra madres en" Mi piel, luminosa" y Los fantasmas del masajista de Mario Bellatin.Reyes, SebastianHispanófila, 178(1), 205-220.
-
Aprendizaje cooperativo en la clase de inglés en cuatro colegios subvencionados de la Región Metropolitana. Pensamiento EducativoDe la Barra, E.Revista De Investigación Educacional Latinoamericana, 53(1), 1-14. Indexada en LATINDEX.
-
El bilingüismo como protección ante la demencia: inconsistencias empíricas y nuevas propuestas metodológicas.Calvo, N., Manoiloff, L., Muñoz, E., Contreras, M., Ibáñez, A., y García, A. MCírculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 68, 3-44.
-
Una aproximación a los estudios sobre el discurso mediado por ordenador en lengua española.Pano Alamán, A. y Moya Muñoz, P.Tonos Digital, 30
-
¿Qué es el plagio académico?Moya Muñoz, PTextos. Didáctica de la Lengua y la Literatura, 72, 44-49. ISSN: 2014-4776
-
Singer, N.International Journal of English Language and Translation Studies, 4(2), 155-167.
-
El reconocimiento del habla ante la variedad de una lengua: la africada dento-alveolar andaluzaDel Saz, M., Rubio M.Onomázein: Revista de lingüística, filología y traducción de la Pontificia Universidad Católica de Chile, (34), 278-295.
-
EFL students’ metaphorical conceptualizations of language learning.Farias, M. y Veliz, L.Trabalhos em Lingüística Aplicada, vol.55, no.3, pp. 833-850, Campinas, Brasil. http://dx.doi.org/10.1590/010318135146185751
2015
-
Los comentarios de los usuarios en la prensa digital: una propuesta para su estudio desde el discurso mediado por ordenador y los estudios periodísticos.Moya Muñoz, P.Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital 4(1), 178-199. ISSN: 2254-4496
-
Hacia una caracterización de los textos multimodales usados en formación inicial docente en lenguaje y comunicación.Farias, M y Araya, C.Literatura y Lingüística N° 32 ISSN 0716 - 5811 / pp. 31 – 50. http://dx.doi.org/10.4067/S0716-58112015000200015
-
Con el amor de los muertos: Una afectividad reveladora de vida en los mundos aymara y quechuaRueda C, JorgeMapocho. Revista de Humanidades. DIBAM Chile (78), 139-160
-
Archivo Isidora Aguirre. Composición de una memoria.Jeftanovic, A.Santiago, Ediciones el Clan. Octubre. ISBN: 978956362034 – 4.
-
Effects of place of articulation on Spanish coda /s/ perception, Perspectivas actuales en el análisis fónico del habla.Del Saz, M.Tradición y avances en la fonética experimental. Valencia, España. Universitat de València
-
Umberto Eco’s New Paradigm and Experimentalism in the 1960sPujol Duran, JessicaThe Problems of Literary Genres 58.2, 116. ISSN: 0084-4446
-
El derecho a la mirada. Cartografía gráfica del archivo Isidora Aguirre.Jeftanovic, A.In Anales de Literatura Chilena (No. 23, p. 237). Pontificia Universidad Católica de Chile, Centro de Estudios de Literatura Chilena.
-
Identity imposition in EFL textbooks for adult secondary education in Chile, en Ineke van de Craats, Jeanne Kurvers, and Roeland van Hout (eds.).Farías, M. y Cabezas, DAdult literacy, second language, and cognition, pp. 69-88. Nijmegen: Radboud University. http://hdl.handle.net/2066/150238
-
Lo que puede el sentimiento. El amor como vida del mundo en la historia de la cultura y la sensibilidad populares en Chile y América del Sur, siglos XIX y XX.Salinas M., Rueda J. et. al.Santiago de Chile: OchoLibros.
-
Pájaros de Acero”Jeftanovic, A.En Alba Lateinamerika Leser, Berlín, N°8. ISSN 2196.
-
Análisis crítico multimodal y percepción del discurso homofóbico en el paisaje sociosemiótico de Santiago de Chile, en García da Silva, D. y Pardo, M.L. (comps).Farías, M.Pasado, presente y futuro de los estudios discurso en América Latina. pp. 156-171. (Versión digital en http://www.comunidadaled.org/descarga/libro.pdf)
-
From a Perceptual Point of View, Is There Prosodic Continuity between Languages in Contact?Fernández Planas, Ana Ma., Paolo Roseano, Wendy Elvira-García, Josefina Carrera Sabaté & Domingo Román Montes de OcaAmsterdam John Benjamins: Issues in Hispanic and Lusophon Linguistics.
-
“Champurria/champurriado”. Entrada al DICCIONARIO DEL PENSAMIENTO ALTERNATIVO. ADENDA. Hugo E. Biagini (director).Rueda C, JorgeBuenos Aires: Biblos.
-
La historia de la dictadura chilena por niños preescolares en" Kínder" de Francisca Bernardi y Ana HarchaJeftanovic, A.Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 317-337.
-
Animalidad y sexualidad en tres casos monstruosos de la crónica peruana (siglos XVI y XVII).Reyes, SebastianHispanic review, 423-443.
-
“El que se ríe se va al cuartel”. Risa y resistencia en las poblaciones de Santiago de Chile: 1973 – 1990.Rueda J. y Salinas M. (Directores)Documental 53’ (Financiamiento DICYT USACH 03-0851RC). https://cinechile.cl/pelicula/el-que-se-rie-se-va-al-cuartel-2/
-
Native speakers of English: Teaching English in Chile on a volunteer basis.Romero, G. & Fleming, DEducation Review, 4(2). http://education.uottawa.ca/sites/education.uottawa.ca/files/uott_reveduc_automne_2015_05_acc.pdf
-
Translating Lisa RobertsonPujol Duran, JessicaTripwire. A Journal of Poetics 9. ISSN: 1099-2170
-
Canadian English teachers: Volunteering to teach their mother tongue in a foreign country.Romero, G.OLBI Working Papers, 7, pp. 1001-1015. https://uottawa.scholarsportal.info/ojs/index.php/ILOB-OLBI/article/view/1361
-
RICELT: Creating a research community in Chilean ELTAliaga, L.; Inostroza, M.; Rebolledo, P.; Romero, G. & Tabali, P.ELT Research, (30), pp. 34-35. http://resig.weebly.com/uploads/2/6/3/6/26368747/elt_research_30.pdf
-
ASOCIACIÓN DE NACIONES DEL SUDESTE ASIÁTICO (ASEAN): PRAGMATISMO EN LA BUSQUEDA DE UN CAMINO EN COMUN DENTRO DE LA CUENCA DEL PACÍFICOBasaure, R.Revista Escenarios Actuales, Centro de Estudios e Investigaciones Militares (CESIM)
-
CorpusRedEs. Proyecto de creación y anotación de un corpus de comunicación mediada por ordenador en españolPano Alamán, A. y Moya Muñoz, P.Chimera: Romance Corpora and Linguistic Studies 2, 117-129. ISSN: 2386-2629
-
Poesía aymara: Diálogo amoroso-ritual con los cerrosRueda C, JorgeChasqui, 44 (1), 159-179
2014
-
Risa y resistencia en las poblaciones de Santiago de Chile: 1973-1989Rueda C. JorgeIntersecciones en Antropología. Universidad Nacional Centro de la Provincia de Buenos Aires (Vol. 14, núm 1), 341-352
-
Alfabetización visual crítica y educación en lengua materna: estrategias metacognitivas en la comprensión lectora de textos multimodales.Farías, M. y Araya, CColombian Applied Linguistics Journal, Vol. 16, Number 1, pp. 93-104. DOI: http://dx.doi.org/10.14483/udistrital.jour.calj.2014.1.a08
-
El movimiento estudiantil chileno del 2011 en intervenciones discursivas del Presidente PiñeraAraya, C. y Farías, M.Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura, Vol. 24, No1, pp. 51-65. https://doi.org/10.15443/RL2405
-
Evaluating types and combinations of multimodal presentations in the retention and transfer of concrete vocabulary in EFL learning.Farias, M., Gregersen, T., Obilinovic, K. y Orrego, R.Revista Signos 47(84), pp. 21-39 DOI: 10.4067/S0718-09342014000100002
-
Apetito y autoritarismo en Óxido de Carmen de Ana María del Río.Jeftanovic, A.Chasqui, 43(2), 84.
-
¡El que se ríe se va al cuartel! Risa y resistencia en las poblaciones de Santiago de Chile: 1973 – 1990Salinas M., Rueda J.Santiago de Chile: Editorial Universidad de Santiago.
-
Diferencias en los índices de subordinación en textos expositivos y argumentativos escritos en japonés y español.Muñoz, E.Onomázein 30, 56-69. DOI: 10.7764/onomazein.30.5
-
Sink or Swim: Surviving the first years of language instruction.Romero, G.The Language Education Journal, 2, pp. 12-24. https://plci-journal.jimdo.com/archive-1/articles-issue-2/
2012
-
No aceptes caramelos de extrañosJeftanovic, A.Libro de ficción
-
Teatro político, dramaturgia e informe sobre derechos humanos: Cuerpo de Teatro La provincia (Chile) y Sin título –técnica mixta, de Yuyachkani (Perú)”Jeftanovic, A.Revista Apuntes de teatro, número 136, Escuela de Teatro de la Pontifica Universidad Católica de Chile. ISSN. 0716-4440, pp.41-53. (Latindex).
-
“Cinco llaves para nadar en Mar negro de Ana Arzoumanian”Jeftanovic, A.Taller de letras, Pontificia Universidad Católica de Chile, Facultad de letras. ISSN: 0716-0798, pp. 313-318. (ISI).
2011
-
Hablan los hijos. Discursos y estéticas en la literatura de perspectiva infantil.Jeftanovic, A.Santiago, Cuarto Propio. ISBN: 956-260-370-9.
-
“La costura dramática de Soledad Lagos y su trabajo pionero como dramaturgista en la escena teatral chilena de hoy” en La profesión del dramaturgista.Jeftanovic, A.Publicaciones de la Asociación de Directores de Escena de España. Madrid. ISBN: 978-84-92639-22-9.
-
“A narrator testimony” in Writing: a mosaic of perspectives.Jeftanovic, A.New York: Psychology Press Grigorenko, E., Mambrino, E. & Preiss, D.D. Eds.ISBN: 9781848728127. Pp.227-236.
-
Concepciones sobre la producción escrita de académicos que forman profesores básicos.Rubio, M.Literatura y Lingüística. N° 23, pp. 123 -140
-
“Homenaje a Isidora Aguirre (1919-2011): el tapiz de un encuentro”Jeftanovic, A.Revista Nomadías, N° 13, Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad de Chile. ISSN: 0719-0905, pp. 85-101. (Latindex).
2010
-
Manual de Referencia Curso de Perfeccionamiento Docente ”Uso de la Pizarra Digital Interactiva y el Mimio en el Aula”.Autora del manual y Relatora del cursoBarraza, JuliaCentro de Innovación en Tecnologías Educativas y Complejo de Aulas Multipropósito CITECAMP - VRA
-
Escenario de guerraJeftanovic, A.Libro de ficción
2009
-
El desarrollo de la competencia comunicativa intercultural en la formación inicial docenteRubio, M.Revista Estudios Pedagógicos, v. 34, 3, Universidad Austral de Chile.
-
“Simbolismo y extravío en el mundo lírico de Beulah de William Blake”De La Barra, E.Revista de Humanidades. Universidad Andrés Bello. Departamento de Artes y Humanidades y Arte. Diciembre.
2008
-
Manual de Referencia Curso de Perfeccionamiento Docente “Uso de Herramientas Tecnológicas para la Enseñanza del Idioma Inglés”, Autora del manual y Relatora del curso.Barraza, JuliaCentro de Innovación en Tecnologías Educativas y Complejo de Aulas Multipropósito CITECAMP - VRA
2007
-
Didático: Alguns porquês que não devem calarRio de Janeiro: CBJE
-
Geografía de la lenguaJeftanovic, A.Libro de ficción